2 maja 2013

Chaczapuri adżarskie

     Chaczapuri to tradycyjna potrawa gruzińska. Jest to swojego rodzaju placek zapiekany z serem. Są różne przepisy na chaczapuri, różne regiony Gruzji mają swoje własne sposoby przyrządzania go, różnią się one od siebie rodzajem ciasta czy kształtem. Chaczapuri z Adżarii przypomina kształtem łódkę wypełnioną serem, a na jej wierzchu pływa jajko.

Składniki na 2 placki:
   Ciasto:
200 g mąki
20 g świeżych drożdży
150-200 ml wody
olej
sól
   Nadzienie:
2 jajka
ser – taka ilość, by wypełnić wnętrze „łódek”; tradycyjnie powinien być to młody podpuszczkowy ser, ale można dodać dowolny, ważne by pod wpływem temperatury się stopił i zrobił ciągnący; ja dodałam mieszankę mozzarelli, fety i sera koziego

     Drożdże pokruszyć, dodać wodę i odrobinę mąki, wymieszać. Resztę mąki przesiać do miski, gdy zaczyn zacznie się pienić, dodać go do mąki, dolać odrobinę oleju i posolić. Zagnieść ciasto, przykryć je ściereczką i odstawić na ok. 30 minut, aż podwoi objętość.
     W tym czasie przygotować nadzienie, czyli wymieszać wszystkie rodzaje sera, jakich używamy i delikatnie je rozgnieść.
     Gdy ciasto już wyrośnie, podzielić je na dwie części, każdą rozwałkować na cienki placek i pozostawić na ok. 10 minut. Po tym czasie uformować z placków łódeczki zwijając je z dwóch boków, a następnie połączyć z góry i z dołu. Do środka łódeczek nałożyć farsz serowy i zapiekać w 200-220oC przez ok. 20 minut. Gdy są już upieczone, wbić do każdego placka jajko i zapiekać jeszcze chwilę, aż jajko się zetnie (żółtko powinno pozostać płynne). Przed podaniem można jeszcze na wierzchu położyć odrobinę masła.

3 komentarze:

  1. Dotąd tylko słyszałam o chaczapuri, ale nigdy ich nie jadłam, wyglądają świetnie.

    OdpowiedzUsuń
  2. chaczapuri i chinkali to dwa dania które można jeść w nieskończoność. Jednak pomimo tego w Gruzji nie można ufać byle jakiej knajpce - bo nawet oni potrafią to schrzanić. Ja dostałem opiernicz od szefa restaurantu jak się do chinkali zabrałem ńożem i widelcem - wyskoczył do ogródka gdzie siedzieliśmy i (na szczęście po anglijsku) "To się RĘKOMA je!!!!!"
    Autor wpisu: TC

    OdpowiedzUsuń