7 marca 2015

Spanakopita

     Spanakopita to grecki placek z ciasta filo, z farszem ze szpinaku, fety i jajek. Może być spożywany zarówno na ciepło, jak i na zimno. Ja zjadlam odgrzany kawałek następnego dnia po przyrządzeniu - i właśnie wtedy smakował mi najbardziej. 

     Składniki na formę o wymiarach 22cm/28cm:
500 g szpinaku
niewielki pęczek natki pietruszki
niewieli pęczek koperku
2 ząbki czosnku
3 cebule dymki
2 łyżki oliwy z oliwek
3 jajka
220 g sera feta
250 g ciasta filo
świeżo zmielony pieprz
ok.100 g masła roztopionego + masło do wysmarowania formy

     Szpinak, natkę pietruszki i koperek umyć i drobno posiekać. Posiekać również czosnek i dymkę. Na patelni rozgrzać oliwę, dodać czosnek i cebulkę, chwilę posmażyć. Następnie dodać szpinak, pietruszkę i koperek i smażyć do momentu aż liście zmiękną. Przełożyć na sitko, tak aby pozbyć się nadmiaru płynu i pozostawić do wystudzenia. W misce roztrzepać jajka i dodać pokruszoną fetę, doprawić pieprzem i wymieszać (raczej nie trzeba solić, ponieważ feta jest dość słona). Następnie dodać szpinak z ziołmi i jeszcze raz dokładnie wymiezać. Formę wysmarować masłem. Ciasto filo pokroić na takie kawałki, by pokrywały całą formę i dodatkowo wychodziły poza jej brzegi. Położyć w formie dwa płaty ciasta, szybko posmarować masłem i położyć kolejne dwa płaty, i tak aż do momentu, gdy 2/3 ciasta zostanie zużyte. Na ciasto wyłożyć masę szpinakową, wyrównać. Ciastem, które wychodziło poza brzegi foremki, nakryć masę szpinakową i posmarować masłem. Następnie rozłożyć pozostałe płaty ciasta filo w ten sam sposób jak poprzednio - czyli dwa płaty, potem masło itd. Na koniec wychodzace poza foremkę fragmenty ciasta złożyć do środka i ostatni raz posmarować masłem. Piec w 160°C przez ok. godzinę, aż ciasto będzie chrupiące i złociste.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz